Saturday 31 December 2011

Selamat Selamat

Selamat menyambut ketibaan tahun 2012. 


Jujurnya, untuk aku, ia cumalah satu perubahan angka. Dan, tak ada apa pun yang akan berubah sebenarnya. Kawan aku, selalu datang dengan resolusi-resolusi yang baru setiap tahun, ada beberapa dari mereka, yang punya kebiasaan ini, dah di hari-hari akhir setiap tahun seperti ini, mereka akan merungut tentang resolusi baru yang perlu difikirkan, dan resolusi lama yang tak disudahkan.


Jadi, setiap tahun adalah sama. Resolusi baru, dicipta untuk menutuo malu sendiri kepada kegagalan resolusi lama.


Jadi, aku duduk di dalam bilik, menerima berita bahawa seorang kawan, yang sedang berurus niaga kokain, ditangkap polis. Dan, hal itu, telah berlaku beberapa kali, sebelum ini, dan tak ada apa pun yang berubah.


Dia masih akan terus berurus niaga kokain dan dia akan masih terus keluar dan masuk ke dalam lokap.


Dan, beberapa jam lagi, angka di set nombor tahun akan berubah. Ada manusia yang sedang kegilaan, memikir tentang kiamat yang dijangka tiba hujung tahun ini, dan ada manusia yang masih lagi tidak memberikan apa-apa respon pada apa yang berlaku kepada isi dunia.


Aku, masih lagi di takuk lama, memikir tentag apa yang aku tak perlu fikirkan, menurut pendapat beberapa teman aku.


Aku masih lagi tidak punya wawasan, dan masih lagi belum punya kereta impian, dan, aku masih lagi belum memiliki pasukan bola sepak Eropah kegemaran aku sendiri.


Aku masih lagi terkapai-kapai, hampir lemas di tengah-tengah peralihan ini. Aku cuba untuk menarik nafas sepanjangnya, cuba untuk meneruskan perlawanan gelora yang menggila ini.


Dee Jr., masih lagi bermasalah dengan kekasih gelapnya.


Dunia, masih lagi berputar pada paksinya.


Aisberg, masih lagi mencair, dan ada manusia lagi, yang sedang menahan lapar pada detik ini.


Dunia, masih lagi pada paksi gilanya.


Dee Jr., Sam dan beberapa teman lain, masih lagi mengunjungi bar kegemaran mereka setiap hari.


Cuma angka yang berubah.


Mungkin.


Harapnya.


Selamat menunggu tahun baru.