Monday 19 December 2011

Sederet

Aku dan Dee Jr. duduk di dalam bar. Kami berdua pandang ke hadapan. Aku nampak deretan botol arak yang mahal, yang selalu datang dalam mimpi aku, atau yang selalu datang ke dalam kotak imaginasi aku, bila aku duduk di meja kerja aku. Aku terlihat deretan botol yang secara sempurna dihasilkan oleh manusia, yang menyimpan 700 mililiter air yang dibancuh manusia, air yang menjadi tiket untuk aku terasa kebas di muka aku. Air yang membawa pergi berat yang ada, kadang-kadang.


Tapi, apa yang Dee Jr. nampak?


Pandangannya, kosong. Dan untuk sekali ini lagi, aku diam. Tak ada lagi lawak-lawak zalim, tentang perasaan, dan tentang perhubungan manusia. Sekurangnya, untuk seketika ini, sehingga dia benar-benar sembuh dari luka dalam yang tergaris di atas jiwa dia. Tapi, aku sedia menunggu. Sedia untuk aku tunggu masa itu kembali. Masa yang mana Dee Jr. akan datang di sebelah aku, dan mula berbicara tentang kegilaannya yang biasa, bukan kesedihan yang macam itu.


Dan, tak mungkin dia akan ternampak deretan botol yang sama dengan apa yang aku nampak.


Untuk sekali ini, aku cuba berdoa, walaupun aku tak tahu apa yang betulnya, dan walaupun aku tak tahu realitinya, dan walaupun aku tak punya keyakinan ke atasnya. Biarlah, untuk sekali ini, aku doakan untuk kekuatan Dee Jr. walau kepada siapapun aku doakan doa itu.