Monday 19 December 2011

Sial

Hari ni, aku perlukan cuti, dari melayan Dee Jr. dan menghabiskan malam aku dengan melepek di bar bising. Jadi, aku matikan telefon aku, yang dah rosak, terjatuh ketika aku sibuk bersungguh-sungguh mengayuh pulang, mengejar bahagia di dalam plastik, ataupun kanabis.


Hari ni, aku habiskan masa aku dengan menyudahkan beberapa hal yang dah lama tertangguh. Beberapa telah berjaya aku habiskan memandangkan tak ada apa yang menarik yang boleh aku buat hari ini. Dee pula, tersangkut di tengah kesesakkan lalu lintas. Aku matikan telefon, aku tak peduli. Dia dah besar. Dia tak akan sesat, dan dia tak akan mati tercekik.


Jadi, duduk di dalam bilik, sambil aku pasangkan muzik-muzik klasik zalim, sebagai permulaan. Aku duduk diam, dan sesekali, aku akan tambahkan bilik aku dengan asap. Dari kanabis. Aku perlukan ia, sebagai ubat untuk redakan gelisah. Atau tidur.


Aku sandarkan badan aku, dan aku cuba untuk membaca, sambil menyudahkan beberapa tugasan menaip yang perlu disudahkan. Kepala aku berat, dan penuh berisi dengan khayal. Dan juga persoalan-pesoalan yang bukan-bukan.


Itulah sebabnya aku benci melepak dengan Dee Jr., dia akan buat aku datang dengan persoalan-persoalan yang tak perlu. Persoalan yang pada akhirnya akan menjahanamkan hidup aku sendiri.


Jadi, aku cuba fokus. Untuk mengelakkan aku pergi ke lembah gelap itu. Aku sedut lagi, dan hembus lagi asap, supaya bilik aku berkepul dengan asap. Aku suka. Aku suka melihat dari bawah, asap yang mati terpanah oleh cahaya matahari.


Aku bangkit. Kepala aku, tak boleh nak angkat pen, atau tarik kibod. Saraf aku, dah malas nak buat benda-benda macam tu. 


Aku tarik lagi, dan aku hembus lagi. Hisap dan hembus.


Aku bangkit. Nampaknya, aku kena keluar.


Aku tak boleh merasa rindu pada Dee Jr. rupanya.


Sial.