Tuesday 20 December 2011

Jika dunia tidak ada beg tangan

Bayangkan, kalau di dunia ini, tak ada beg tangan. 


Apa yang akan jadi pada tamadun manusia? Dan adakah ini akan mengubah mana-mana fakta sejarah yang ada di dalam dunia? 


Bayangkan, kalau di dunia ini, tak ada beg tangan.


Apa yang akan terjadi pada dunia? Adakah ia akan tetap sama sepertimana yang kita lihat sekarang? 


Jika tak ada beg tangan, apa yang akan pengusaha-pengusaha, para penjual, para pereka, dan pekerja kilang beg tangan lakukan? 


Adakah kegawatan ekonomi yang melanda dunia, atau perang-perang besar, atau mungkin Tsunami takkan berlaku, jika dunia tak ada beg tangan?


Aku palingkan badan aku, menghadap dinding merah. Aku capai alat kawalan jauh, dan aku kuatkan lagi volume lagu John Frusciante.


 Jiran aku, Majid sedang berkaraoke.


Dan, apa agaknya yang akan berlaku kepada Majid, jika dunia tak ada beg tangan?