Monday 5 December 2011

Orang L

Hari ini, aku mulakan muka surat baru dengan berjalan kaki sejauh beberapa kilometer untuk mengambil basikal aku waktu matahari baru saja menjengah tanah Semenanjung ni.


Jadi, aku berjalan sejauh beberapa kilometer, dan cuma mendengar sesekali bunyi kenderaan yang lalu, dan aku ambil ia sebagai lagu yang menemankan aku dan perjalanan aku. Dan, sesekali aku akan cuba hiasi perjalanan aku dengan menghisap rokok- sebatang demi sebatang.


Jadi, sejauh beberapa kilometer, aku tak punya apa pun. Tak punya diri, dan tak punya tenaga. Apa yang aku mahu, aku sampai dan berjaya menuju destinasi aku agar aku dapat bersama dengan Ramona- si Basikal.


Jadi, apa yang tinggal untuk aku cumalah beberapa bunyi kenderaan yang lalu di tepi aku dan juga kepala yang terlalu luas untuk memikirkan apa lagi yang ada dan masih boleh difikirkan.


Jadi, untuk sejauh beberapa kilometer, aku banyak berbual, bersoal dan berjawab bersama dengan diri aku sendiri. Tentang apa yang telah berlaku, apa yang sedang berlaku, dan apa yang sedang berlaku.


Lalu, aku katakan pada diri aku, mengingatkan semula diri aku bahawa semua ini adalah balasan kepada ego dan emosi yang aku miliki.


Jadi, aku tak kisah. Jika ini yang aku terima, bermakna, aku belum cukup elok untuk apa sekali pun, melainkan dari memenuhkan masa aku dengan mengkaji semula kelas-kelas yang dah aku duduki, dan cuba cari semula, apa kekurangan yang ada, dan aku mungkin boleh bangun semula dan berjaya menjawab soalan-soalan peperiksaan hidup ini.


Jadi, sejauh beberapa kilometer, peluh aku menitis jatuh bersama dengan segala persoalan, dan jawapan yang ada.


Masih buntu, dan masih lagi jahanam. 


Tapi, tak apa. Jalan masih panjang dan jadual kelas masih penuh. Ada banyak yang aku perlu ikuti.


Mungkin.