Wednesday 7 December 2011

Mendung Petang Bersama Dee Jr.

Aku sandarkan badan aku ke dinding. Aku capai kotak rokok, dan aku nyalakan rokok yang aku keluarkan. Cahaya matahari cuba menyelinap  masuk ke dalam bilik kami, ke dalam bilik Dee Jr. yang aku tumpang semenjak beberapa masa yang lalu.

Aku letakkan tangan aku di atas kepala Dee Jr. dan aku usap rambut lembutnya, sambil mata aku memandang dia, dari atas- satu sudut yang tak selalu aku jengah. Dahinya tidak luas, dan sebahagian dari rambutnya menutup ruang sempit yang ada di antara dahi dan rambutnya. Hidungnya tidak mancung, dan tidak pulak terlalu penyek. Matanya, terkebil-kebil, dapat aku lihat dari pergerakan kelopak matanya.

'Apa' tanya aku kepada dia, 'yang buat kau happy?' dan aku hembuskan asap rokok itu bebas ke udara.

Dia bangkit, membetulkan duduknya, dan menarik tangan aku, meletakkan rokok itu ke bibirnya, sambil aku masih lagi memegang rokok itu. dihembuskannya perlahan, dan dinikmati pemandangan beberapa saat itu, dengan diam. Dengan penuh kesunyian, dan dengan penuh ketekunan. Padahal, itu cumalah asap yang terbebas dari mulutnya. Asap yang penuh dengan isi-isi yang aku sendiri tak dapat pastikan. Tapi, badan ini, memerlukan sesuatu untuk dinikmati.

Jadi, Dee Jr. duduk betul-betul di sebelah aku. Dilentokkan kepalanya, jatuh ke bahu aku. Dia lepaskan keluhan kecilnya. Tapi, wajahnya masih terukir dengan senyuman. Senyuman yang jelas terlihat, tak ikhlas.

'Sall,' balasnya, 'ini dunia. Tapi, ini bukan dunia kau, definisi gembira untuk kau, bukan sama dengan apa yang mereka ada'. Dia kembali menarik tangan aku, dan diletakkan rokok itu di bibirnya.

'Kau takkan mampu hidup di dunia mereka. Sedarlah' sambungnya.

'Gembira. Gembira. Gembira' katanya, sambil dia terus mengelamun jauh.