Wednesday 7 December 2011

Kisah Beg

Beg aku koyak. Lalu, aku cari benang. Dan jarum. Aku cuba untuk membaikpulihkan keadaan beg itu seperti sediakala tanpa perlu aku tambahkan apa-apa yang jelas untuk melakukan itu.

Jadi, beg aku koyak.Beg yang dalam masa kebelakangan ini, banyak menemankan aku dengan perjalanan hidup aku. Beg yang banyak menyimpan rahsia-rahsia helap aku, dan beg yang banyak berkongsi hidup dengan aku.

Jadi, beg aku koyak, dan seyakin aku, aku masih belum berkemampuan untuk membeli sebuah beg baru untuk aku gantikan beg aku yang ada ini. Lagipun, beg ini bukan sekadar beg. Tapi, lebih dari seorang kawan, lebih dari segalanya. Dan, jika aku diberikan peluang untuk memuisikan sesuatu, aku akan puisikan rasa cinta aku yang jujur, terhadap beg yang aku miliki ini.

Tapi, ia sudah koyak. Semakin hari, aku tahu koyaknya akan bertambah teruk dan aku yakin, tak banyak yang boleh aku lakukan di dalam usaha menyelamatkan beg ini.

Tapi, aku tak boleh terus bersetuju kepada graviti yang cuba menjatuhkan diri aku. Aku perlu cuba.

Dan kerana itulah aku masih mencari-cari jarum dan benang, untuk aku cuba untuk baiki kerosakkan yang ada ini.

Aku tak salahkan beg kerana ia rosak. Tapi, aku akan salahkan diri aku kerana tidak tahu menjaganya ketika ia masih di dalam keadaan elok.

Maafkan aku, beg.