Tuesday 29 January 2013

Gua akur dengan kehendak alam.

Kawan aku, A pernah fikir, bahawa jaded adalah bila kau cuba untuk gulung rokok, dan bila ia siap, ia tak sesempurna yang diharapkan. Tengahnya, akan membuncit, membuntingkan tembakau yang tak dibelai dengan cukup rapi.

Dia dah balik.

Untuk aku, jaded itu, bila kau sedang terpaksa menyiapkan beberapa kerja menaip, dan tempat kerja kau, tidak punya langsir untuk menghalang cahaya matahari petang masuk terus ke dalam bilik.

Lebih malang, bila monitor kau, membelakangkan cermin besar yang menampakkan sebahagian besar ruang kerja kau. Dan, bila cahaya matahari masuk menerjah, ketika kau sedang terpaksa menaipkan kerja-kerja kau, leher kau diserang panahan cahaya matahari, lalu di kepala kau, akan terlintas imej-imej leher yang bakal menggelap.

Tambah lagi, bila kau mahu lihat apa yang terpampang di atas skrin sana, kau terpaksa bersusah payah. Cahaya terlalu terang menyukarkan kau untuk faham ke mana gerak kursor tetikus kau.

Nak marah, kau tak tahu nak marah pada siapa. Atau, kau punya hak untuk marahkan sesiapa.

Ini masalah tak ada langsir. Bukan salah siapa. Salah aku sendiri. Kemiskinan mendorong aku untuk merelakan apa yang berlaku. Dan, kemiskinan juga mendorong aku untuk melupakan niat untuk membuka website d.i.y semua tu, kerana duit masih lagi diperlukan.

Jadi, itu jaded.

Ditambah, bila kau buka BlackBerry kau, yang sibuk berkelip-kelip lampu LEDnya, kau sangkakan, kawan kau yang menghantar mesej pada kau. Tapi, bila kau buka, rupanya, cuma BC, (aku tak pernah faham istilah ini, mereka gunakan bila mereka hantar satu mesej yang kepada semua yang ada dalam list BBM contact mereka), dari beberapa orang gay yang sebenarnya, kau pun tak kenal. Dari mana kau dapat number mereka, vise versa, kau pun tak pasti.

Mesej seperti, 'Salam...sapew sdi bc pin ardien...nnti ardien bc pin u smua k...' adalah sangat tak masuk. 

Kenapa?

Itu, jaded.