Wednesday 2 January 2013

Emel aku dah clear

Ada banyak kerja menaip yang tak aku sudahkan
  
Dan, maaf kepada sesiapa yang masih lagi menunggu aku sudahkan kerja-kerja aku itu. Bukan malas. Tapi, dalam kebanyakkan masanya, aku sendiri akan tersangkut di tengah-tengah limpahan perkataan yang aku taip.

Dan, di hujung ayat nanti, sebelum aku letakkan titik noktah itu, aku akan padamkan semuanya kembali, dan kembali merenung muka surat yang kosong.

Dan, itu, menurut Dee Jr. dan beberapa orang teman yang lain, adalah sesuatu yang tidak baik untuk aku- menaip dan mendeletenya semua setiap kali.

Jadi, aku perlukan sedikit lagi masa, untuk aku kembali duduk di meja kerja aku, sambil ditemankan rungut Dee Jr, dan ciuman panas kekasih songsang. 

Ini, janji yang tak pasti bila dapat aku tepatinya.

Aku bangun pagi, sebab aku tahu, aku ada kerja yang perlu disiapkan

Meja kerja aku, tidak bersepah seperti dahulu. In fact, aku dah tak punya meja kerja tetap. Dan, tiap kali pun, aku terpaksa menumpang sedikit ruang yang tersisa di atas meja-meja teman aku yang ada menemankan hari-hari kerja aku.

Jadi, dalam kebanyakkan masanya, aku tak rasa belong.

Dan, bila tak rasa belong, aku tak akan ada hati yang senang untuk melakukan kerja-kerja aku, sebagai seorang hamba kepada sistem. Kerana apa yang sepatutnya seorang hamba sistem perlu miliki, tak aku miliki.

Jadi, ya. Untuk aku, meja kerja memainkan peranan yang sangat penting di dalam satu-satu proses penyudahan sesuatu kerja atau tugasan.

Dan, untuk itu, aku perlu cepat-cepat sembuh dari sakit kaki ini, dan terus melaksanakan rancangan untuk mengangkut masuk meja-kerja-jumpa yang aku ternampak di kawasan tempat kerja aku beberapa masa yang lalu.

Aku perlu merasa belong ke atas bilik kerja aku nanti.

Tahun Baru yang sama

Kalau kau ucapkan 'Selamat Tahun Baru 2999' sekalipun, bukan bermakna, kau sedang bergerak maju ke hadapan.

Apa yang berubah, dan apa yang berganjak cumalah angka. Yang sebenarnya, yang pada hakikatnya, tidak membawa apa-apa maksud yang lebih jauh.

Untuk aku, selagi kebodohan dan ironi-ironi ini masih lagi dirayakan dengan bebas di negara ini, maka ada banyak hal lagi yang belum lagi selesai.

Jadi, untuk aku, 2012 hanyalah sekadar tahun yang baru pergi, yang tidak membawa maksud yang besar, atau membawa perubahan yang ketara. Semuanya masih sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

Yang berubah, cuma bangunan, lebuhraya dan angkanya.

Tapi, bukan sekali jiwa dan otak di dalam tahun-tahun itu.

Selamat pagi, 2 January

Dee Jr., aku percaya masih lagi sibuk menyelinap masuk ke dalam kota-kota kecil, yang asing baginya. Aku yakin, dia masih lagi sibuk menyiapkan dirinya, untuk melihat apa yang mahu dilihatnya, dan terus mempersoal apa yang mahu dipersoalkannya.

Dan, aku harap, otak dan jiwanya, sudah pun jauh meninggalkan 2012, dan meninggalkan apa yang telah ditinggalkannya.

Aku tak mahu sekali, dia tertinggal, terlekat kakinya ke bumi, digam oleh memori-memori kejamnya.

Di mana pun kau berada, aku harap, kau senang di sana, Dee.

Cheers.