Tuesday 29 January 2013

Tak ada hala tuju, tak ada masa depan, tak ada apa-apa pun.

Tanam sawi.

Bila aku lama tak habiskan masa aku dengan Dee Jr., aku akan mudah hilang fokus, hilang arah, dan hilang inspirasi.

Macam bila aku hilang buku kegemaran aku- buku yang tak pernah aku baca habis, sejak aku sekolah dahulu, sejak aku mula-mula jumpa buku itu.

Hilang inspirasi. Tak ada lagi moment-moment menyelak buku tanpa tujuan, dari satu muka ke satu muka surat yang lain. Randomly baca baris demi baris ayat. Dan, di masa akan datang, muka surat yang sama, exactly ayat yang sama, mungkin akan dibaca kembali.

Moment yang membawa aku jauh pergi dari kesesakkan angkuh manusia-manusia sempurna.

Bodoh.

Tapi, aku tak pernah merungut bila tiap kali aku sedar betapa bodohnya aku, berulang kali menyelak muka surat yang sama, tanpa aku, dengan ikhlas mahu membacanya. 

Kerana, itu yang buat aku boleh fokus. Yang boleh berikan sesuatu untuk aku lakukan bila aku hilang fokus, dan sesuatu yang berikan aku peluang untuk percaya yang aku tidak lagi hilang fokus.

Fokus.

Benci.