Monday 14 May 2012

Selamat Hari Hari

Aku malas.

Dan, malas adalah motivasi yang menggerakkan aku untuk melakukan semuanya.

Jadi, kadang-kadang, aku boleh jadi terlalu malas untuk malas lagi. Dan, di dalam ketika-ketika seperti ini, biasanya, keadaan tak akan pernah menyebelahi aku. Akan selalu ada penggera kereta berbunyi, akan ada jiran yang bergaduh, akan ada bunyi pinggan mangkuk yang terjatuh ke lantai.

Dan, yang pasti, akan ada bunyi guli terjatuh dan bergolek di atas lantai, dan akan ada bunyi tapak kaki yang berjalan seolah menggunakan tumit, menekannya kuat melawan lantai, dan akan ada bunyi kaki kerusi diseret. Semuanya akan datang dari tingkat atas.

Jadi, ketika aku terlalu malas untuk menjadi malas, aku ketagihan.

Ketagihan kepada laju-laju adrenalin, dan kerinduan kepada gelora-gelora intelek otak, gelombang-gelombang nafsu bergusi. Kadang-kadang, aku cuba cari semula semua itu.

'Tapi, kau dah tak boleh patah balik', kata Dee Jr., 'dah parah'.

Jadi, sehingga hari ini, aku masih lagi terpaksa menanggung segala ketagihan dan kerinduan itu. Yang sesekali, menusuk halus ke arah sendi-sendi dan tulang aku. 

Lalu, membuatkan aku menjadi semakin malas untuk menjadi malas.

Tapi, aku masih belum sempurna untuk itu. Dunia masih perlukan kemalasan aku.