Thursday 31 May 2012

Beberapa tahun sudah, di Central Market (nota ini aku curi dari seorang yang aku adore gambar-gambar yang difreezekannya)





[+] Jadi, kau mahu Punk Rock? 


Dude.
Punk Rock telah kembali.
Kalau semalam kau tak ada di Annexe, Central Market.
Kau rugi besar.
Sumpah!
Yup.


Persembahan semalam adalah satu petanda. Satu anugerah dari Dewa-Dewa Punk Rock. Ia boleh membuatkan Iggy Pop, Thom Yorke, Pete Townshend, Mick Jagger, Steve Ignorant, GG Alin (sekiranya dia masih ada), Joe Strummer, Joey Ramone, Dennis Lyxzén, Henry Rollins, Ian MacKaye, mamat-mamat Mars Voltar, Tim Armstrong, Lars Frederiksen, Johnny Rotten, Ozzy Osbourne, Lemmy atau mana mana yang mengaku punk menangis, angkat tangan, kibarkan bendera putih dan berhenti main mana-mana show.
Ini revolusi rock, bernaung dalam satu jasad bernama Avroco.


Aku serious ni, gampang.
(John Hafiz, Sin Chan. Jangan mengada nak pertikai atau komplen pasal hal ini. Duduk diam-dia dan ambil nota! Ini sangat crucial.)
Jangan main-main.


Punk Rock sudah kembali: Bersama Avroco and the Almighty.
Spontan, santai. Tapi merbahaya.


Macam tsunami atau sebelum tibanya puting beliung. Tenang, macam bom sebelum meledak. Ia tak perlu gimmik atau main cover lagu umbrella atau disinari berjuta lampu spotlight atau perlukan stage setinggi langit. Semua persembahan semalam adalah satu titik tolak untuk sesuatu permulaan yang baru. Ia muncul dengan dendam, lebih mentah, lebih liar dari semua band underground Malaysia disatukan kerana ia adalah persembahan dari Avroco, yang tampil bersama kawan-kawan lagenda di atas pentas, tanpa perlu apa-apa persediaan lagu ataupun gimik. Ia adalah ledakan kreativiti dan emosi yang bergerak dalam satu aliran masa yang sama.


One shot.


Pure Avant Garde.


Tanpa koreografi ataupun pengaruh MTV.


Seperti Pheonix, ia bangkit dari abunya dan terbang jauh membakar bumi.


Itu Avoroco and The Almighty.


Yang lain, LUPAKAN.
You dig?


*Hasil asal adalah dari dicuri sepenuhnya dari penulis lain, Fakapunch, yang lemas di dalam blogsfera, mungkin. Bila dia bernafas semula, aku harap, dia akan ada udara yang cukup, untuk dia tidak lemas semula. Seperti Semusim di Neraka, Fakapunch juga pernah menjadi buku untuk aku. Aku salin semula hasil tulisan ini, yang dicopy oleh seorang bloger lain. Aku tak ubah apa pun tulisannya, bukan sebab aku malas. Atau bukan sebab aku kaki copy dan paste, tapi, untuk aku jaga kesucian setiap bait yang dia tulis. Teruja yang dia tulis, teruja itulah yang aku rasa pada malam kejadian. Aku rindukan setiap saat malam itu- malam yang mana sepatutnya setiap jiwa yang menentang, perlu mati. Agar tak perlu lagi menjadi lembik pada esok harinya. Setiap jiwa melawan perlu mati pada malam itu, ketika Avocado & The Bad Voice sedang berada di puncaknya. Tulisan Fakapunch ini, dengan detail, terasa dekat dengan apa yang aku rasakan- Salleh G. Samsa.