Tuesday 23 October 2012

Mama, harus bagaimana lagi?

Jadi, semalam Mak aku call.

Berbual. Seperti biasa. Ada argument dan ada soalan 'bila-nak-kahwin', dan seperti biasa, nada mak aku akan kedengaran sinikal bila bertanyakan soalan tentang kahwin. 

Aku gay.

Tapi, itu bukan sesuatu yang boleh aku beritahukan pada mak aku. Untuk seorang ibu yang lahir di tahun 40-an, isu kelelakian adalah satu isu yang tak boleh di bawa bergurau.

Jadi, apa yang perlu aku beritahukan kepada dia sambil dalam masa yang sama, tak ada sebarang kerumitan yang akan timbul di dalam perhubungan kami ini.

Bagaimana aku mahu terangkan kepada dia, yang seksualiti ini, bukan seperti baju yang boleh disarung, dicampak. 

Bagaimana?

Bagaimana mahu aku terangkan kepada dia, bahawa aku dan pasangan aku, hidup sama seperti pasangan lain? Pasangan normal lain?

Bagaimana?

Bagaimana?

Bagaimana?