Monday 10 December 2012

Petang-petang di tempat kerja, tiba-tiba aku rasa sangat dahaga.

Semalam, aku berpeluang duduk bersama writer kegemaran aku. 

Dan, walau sampai bila pun dia tak pernah jadi sehebat penulis lain, dia masih lagi penulis kegemaran aku.

Kawan aku seorang Polis Bantuan di TNB.

Baru-baru ini, aku pulang ke kampung aku. Mahu melihat-lihat, apa dunia gila sudah buat pada mereka.

Dan, ya. Kampung aku, masih lagi sedang dipenuhi dengan kegilaan. Bangunan di merata tempat. Bukit yang pernah berdiri di belakang rumah mak aku, kini sedang dibajak, atas alasan pembangunan. Dulu, tempat yang pernah menjadi sembunyian babi dan anjing, kini cumalah tanah lapang yang membosankan, yang sedang dirobek keterunaannya atas nama, modernisasi.

Tapi, di balik kegilaan pembagunan yang pesat itu, masih lagi tersimpan ruang-ruang kecil, yang cukup besar untuk beberapa pendosa jadikan tempat untuk mereka berkumpul, dan kongsikan dosa mereka.

Dan, di dalam satu ruang dosa yang aku jumpa, ada tersandar LCD skrin di atas dinding kacanya.

Dan, di dalam bilik itu, aku melihat kampung aku, dari sisi yang baru.

Manusia masih lagi gila.

Buktinya? Lihat di sekeliling kita. Lihat di atas jalan raya.

Satu malam dulu, Fareed ada katakan pada aku, dia suruh aku bayangkan. Masa kepala aku sedang lembik dibelasah THC, dia suruh aku bayangkan;

yang di atas jalan raya itu, yang bersesak itu, cumalah sekumpulan manusia. Yang sedang menunggu giliran untuk bergerak. Padamkan imej kenderaan mereka, kata Fareed.

Jadi, benar. Mereka gila. Aku pun sekali terjebak ke dalam kegilaan mereka, nak atau tak nak.

Jadi, dunia aku, kadang-kadang terpaksa masa seperti mereka.

Kerana aku juga, terpaksa berkejar seperti mereka.

Motherfucker.

Hisap Ganja.

Balik kampung tempohari, mak aku tanya pada aku;

'mana beg yang buat dari ganja yang kau janji pada mak dulu tu?'   

Damn.

Panjang

Bila aku balik ke kampung (setelah 2 kali raya aku tak balik, menurut mak aku) aku merasakan yang bandar ini semakin mengecil.

Kalau dulu, aku akan berpeluh-peluh, merungut tiap kali aku disuruh ke pasar awam membeli lauk. Tapi, kali ni, bila aku balik, dan aku gunakan jalan yang sama, seperti yang pernah aku lalui ketika kecil aku, aku rasakan yang semuanya dekat.

Tak basah sikit pun kelengkang aku.

Jadi, mungkinkah kepesatan pembinaan bangunan di bandar kecil itu, memberikan efek seperti ini?

Atau, mungkin kaki aku telah pun panjang.

Salute

Aku berjalan menyusur hampir segenap lorong yang ada di kampung aku. Aku ke sana, dan aku ke sini. Aku ke situ dan aku ke mana-mana yang aku nak. Aku dah rasakan yang bandar ini, terlalu kecil untuk aku. Aku baru melangkah setapak dua, aku dah tak puas hati. Aku mahu susuri lagi.

Jadi, aku berjalan. Berbekalkan dengan sedikit memori jalan yang aku ada, aku susuri semua lorong itu, bersama kekasih songsang yang kepeluhan.

Banyak yang berubah. Semuanya mahu besar-besar. Bangunannya, kedainya, namanya. Malangnya, IQnya, masih lagi belum besar.

Di merata tempat, banyak hal yang dah berubah. Jalan rayanya makin elok. Chekidut-chekidutnya makin ramai. Anak ikan makin bersepah. Hidung, masih akan terus berdarah.

Tapi, di celah-celah manusia yang mahu semuanya berubah, masih dapat aku lihat lagi, beberapa pekedai yang masih hidup, dan dengan gigih masih lagi mengusahakan perniagaan mereka. Meneruskan lagi, perjalanan mereka, sebagai nadi, dan pemerhati kepada daerah itu.

Mereka masih lagi seperti dulu. Sama seperti bila kali terakhir aku ternampak mereka. Mereka masih lagi stick dengan fesyen yang sama, dan mereka masih lagi menggunakan sistem yang sama, sepertimana yang mereka gunakan ketika aku membesar di sana.

Jadi, untuk aku, yang pernah ada di sana, membesar dan mengutip memori di sana, dan kemudian, hilang lemas di kota besar, dan kemudian pulang kembali sarat dengan semua memori KLMJ itu, aku sangat salute pada semua pekedai-pekedai itu. Kerana mereka punya kekuatan untuk terus kekal di sana, dan menjadi harapan kepada semua.

Emorock.

Tidur bersama kekasih songsang di dalam bilik mak aku, setelah dua kali raya (menurut mak aku) tak balik, kadang-kadang boleh mengundang emosi yang tidak stabil.

Nasib baik, ada ganja.