Tuesday 7 February 2012

Oh, Dee dan Karim

Karim takkan bangkit dari tempat tidurnya, selagi Am tidak bangkit.


Karim tidak akan berbual dan akan memberikan alasan 'penat' bila Am tiada berdekatan. Dan, itu akan berlaku setiap kali. Tapi, kalau Am ada, dia akan boleh habiskan masa sepanjang malamnya berbual walau dia penat macam mana sekali pun.


Karim akan melepek sepanjang hari, kalau Am tak ada. Karim akan cuma akan bercakap kurang dari 20 patah perkataan, untuk tempoh enam jam, jika tak ada si Am berbeza bila dia ada bersama dengan Am, dia boleh berbual dengan kadar, 200 patah perkataan seminit.


Karim tidak lagi mahu berbual bahasa biasa yang dia bualkan.


Tak jelas lagi?


Jadi, untuk apa lagi kau suruh aku tinggal, Dee? Jadi, untuk apa aku datangn masuk ke dalam studio mereka, dengan tanggapan aku masih dianggap sebagai kawan, dan ahli komitee, padahal pada hakikatnya, Karim mengalu-alukan kehilangan aku. Macamana dia alu-alukan kehilangan kau.


Jadi, bila Karim tawarkan dirinya untuk berada di sisi kita ketika kita ada masalah, atau apa sekalipun, berkemungkinan besar, itu cumalah sekadar kata-kata. Penting macamana pun apa yang kau nak sampaikan, Karim akan anggap ia sebagai jenaka dan tak penting, dan untuk itu, kau akan kecewa.


Jadi, untuk apa?


Mungkin, Karim boleh cakap, aku yang salah tafsir. Tapi, mungkin itu dulu. Tapi, sekarang sudah jelas. Tanpa perlu aku tafsir pun, aku dah boleh faham. Dan, kalau kau sendiri tengok depan mata kau, kau akan pandang aku, dan senyum. Melihat dia gembira secara itu.


Aku yang dituduh tidak mahu baiki keadaan. Dan, sebagai orang yang penuh dengan silap, dan takut, aku akur. Aku cuba fikirkan yang semua ini, mungkin salah aku. Atau kau, Dee.


Kerana itulah yang sepatutnya terjadi.