Saturday 28 January 2012

Lee, What?

Kalau ditakdirkan aku ambil peduli tentang siapa yang 'memimpin negara aku' sekalipun, aku tak akan kisah dan peduli tentang bagaimana dia mahu masukkan zakarnya, dan ke mana dia mahu masukkan zakarnya.


Bukan maksud aku untuk kata apa yang dituduhkan kepada Anwar Ibrahim itu adalah benar.


Tapi, jika ia benar sekalipun, apa yang perlu aku pedulikan? Jika aku ingin ambil tahu sekalipun?


Moral, tidak boleh buat kerja.


Kalau dia bermukah dengan perempuan asing di Thailand sekalipun atau dia nak berjubur dengan pembantunya sekalipun, dan  di dalam masa yang sama, dia mampu untuk pastikan kelancaran perjalanan pentadbiran negara, siapa aku untuk membising?


Kalau dia orang yang sempurna agamanya sekalipun, kalau dia tak mampu nak tadbir negara, kalau dia tak mampu nak pastikan ekonomi negara ni bangun dengan pesat, untuk apa aku pilih dia?


Mereka (ahli-ahli politik) bodoh kerana menjual agama di dalam percaturan itu dan kamu (yang percaya dengan perang agama mereka) pun sama bodoh.


Jadi, situasinya adalah; si bodoh menyalak, cuba mempertahankan si bodoh. 


Sedarlah. Inilah masanya untuk meletakkan isu-isu moral bodoh, dan agama di luar pentadbiran negara. Setiap manusia sudah cukup bijak untuk meng-agama-kan, dan me-moral-kan diri mereka sendiri.


Ah.


Untuk aku, semuanya tetap akan sama. Dari dulu, sekarang sampailah ke hari esok, selagi keangkuhan individu-individu di dalam bangsa itu tidak dibuang, semuanya akan sama sahaja.


Sampai bila-bila pun, orang akan persoalkan tentang isu moral. Tentang agama.


Bosan.


Jadi, sampai bila pun, tak ada apa yang akan berubah, betul-betul berubah. Kerana bila percik api perubahan baru nak kelihatan, ada banyak orang yang akan mula menggelabah mempersoalkan halal, atau haram tindakkan itu.


Pergi mati.


Bodoh.


Nasib baik, aku lebih suka habiskan masa di rumah, bermastrubasi. Dan menonton porno gay. Dan, kalau aku mati sekalipun, aku tak akan peduli. Jadi, jatuh bangunnya politikus semua itu, lagilah aku tak akan peduli.


Tapi, aku cuma mahu menaip. Menaip sambil membayangkan yang aku ni adalah rakyat yang peka pada perkembangan semasa politik negara. Padahal, untuk aku, semuanya akan sama sahaja. Tak kisah siapapun yang memerintah, negara ini akan tetap jahanam, kalau rakyatnya tetap bodoh, menakut macam ni. 


Takut yang aku maksudkan, bukan takut fizikal.


Tapi, takut untuk fikir, dan takut untuk persoal.


Yang mereka tahu, jilat dan gelabah.


Tinggi mana pun pendidikan mereka, mereka akan panik menggelabah, berpeluh bila ada yang datang bertanya tentang halal-haram ubat gigi yang mereka gunakan.


Jadi, nak membayangkan negara ini berubah? Bila mereka berhenti jadi paranoid dengan status halal ubat gigi, barulah aku boleh nampak spark kepada perubahan itu. Selagi aku tak nampak itu, aku akan terus sumbatkan barang-barang aku ke dalam beg aku, untuk aku berambus jauh dari bangsa jumud ini.


Aku perlu cari bangsa jumud yang lain. Bangsa jumud yang tak membosankan. Yang tak menggelabah pada benda-benda yang tak perlu digelabahkan pun. 


Aku perlu cari bangsa jumud yang tak menggelabah pasal status halal-haram ubat gigi mereka.