Friday 27 January 2012

Lanun dan kapal barunya.

Menonton filem lanun. Yang pernah aku tonton sebelum ini. Yang mana, babak yang paling aku gemari adalah bila mana salah seorang lanun, yang merupakan watak utama di dalamnya, berjaya mendapatkan kapal baru untuk aktiviti lanunnya di perairan epik yang pernah aku lihat.


Dia lapkan kapal itu dan dia pastikan yang kapal itu berada di dalam keadaan yang elok. Sepertimana ketika pertama kali dia mendapatkannya.


Dia teruja dengan lanun-lanun lain yang menemankannya. Lanun-lanun, komrad-komrad baru yang direkrutnya.


Dia senyum. Dan dengan mata yang tertampal sebelah, dia lemparkan senyuman puas.

Dan, aku tonton.



Melihat seorang lanun, teruja dengan kapal dan komrad barunya.


Sedang aku, masih lagi duduk di sofa kuning di bilik Dee Jr., dan memikirkan untuk melabuhkan kapal usang aku.


Selamat berjaya dengan kapal dan komrad yang baru. Dan, selamat berjaya dengan laluan baru yang aku yakin kau akan suka. Dan, skrip kau, memang benar-benar berkesan bila kau berjaya buat aku, sebagai penonton, terasa seperti lanun yang dibuang, dengan jelas. Seperti kain buruk, walaupun aku hanyalah penonton filem itu, dan filem itu, tiada kaitannya dengan hidup aku di dalam dunia realiti ini.


Selamat berjaya dengan imej-imej baru yang akan kau bekukan masanya.


Selamat, lanun. Selamat.


Aku akan nantikan filem yang akan datang, dan jika filem yang akan datang tidak boleh aku temui, aku akan tonton kembali, dan aku akan cari semula babak-babak menarik yang lain.


Pagi Jumaat, dan lanun. Membahagiakan.