Wednesday 11 January 2012

Bising

Manusia sedang bertelingkah di luar sana, berdebat tentang siapa yang betul, dan siapa yang salah, mempertahan hujah, yang mengukuhkan ego. Dari jauh, aku dengar sayup-sayup suara lantang mereka, teriak mereka, dan tengking herdik mereka.


Dee Jr. pandang aku. Mukanya membosankan. Dia tak senang. Dunia terlalu bising. Itu, masih belum dikira jika Majid, jiran dia, mula memasang set karaokenya di rumah. Majid, selalu menemankan masyarakat setempat dengan dendangannya yang kebanyakkan masanya, tak mahu kami dengarkan.


Tapi, biarlah. Asalkan dia bahagia. Aku sendiri, tak punya hak untuk marah Majid. Orang di kawasan itu sayangkan dia. Aku hanya datang menumpang untuk beritual, jadi apa yang boleh aku rungutkan?


Sesekali, Dee akan capai Bong, dan melepaskannya kembali.


'Terlalu bising,' katanya.


Dunia, sedang hidup.


Aku diam, dan aku dekatkan badan aku dengan Bong. Bising, atau tidak. Aku perlu hembus untuk kali terakhir.


*vakum