Thursday 12 January 2012

Melawat Meliwat

'Aku bangkit pagi, dengan harapan aku boleh temankan dia, dan buat dia senyum untuk dia mulakan hidup. Kerana itulah satu-satunya masa, aku boleh bersama dengan Fatimah, tanpa pasangan lesbiannya' kata Dee Jr.


Jadi, setiap pagi dia akan cuba untuk membaiki keadaan. Cuba untuk merasakan apa yang pernah dia rasakan. Sekurangnya.


Tapi, menurut Dee Jr. apa yang berlaku cumalah kehancuran. Kehancuran demi kehancuran dah dia lakukan. Dan, dia tak boleh minta maaf. Bukan kerana ego. Tetapi, kerana Fatimah tidak lagi percaya dia boleh ubah sifatnya. Jadi, setiap maafnya, cumalah seperti kata-kata bodoh yang menjengkelkan yang boleh Fatimah dengarkan. 


Jadi, keadaan tak akan pernah baik. Fatimah tak percayakan usahanya lagi, dan dia jatuh merundum. Dan, dia tak punya apa alasan lagi.


Jadi, aku katakan padanya, esok dia tak perlu bangkit. Dia tak perlu bangkit lagi memandangkan, Fatimah sudah ada yang mengejutkan, dan Dee Jr. pula tak pernah sempat untuk bangun awal dan sediakan sarapan untuk Fatimah. Jika dia ada sediakan sekalipun, akhirnya pasangan lesbian Fatimah yang akan menghabiskannya. Dan nilai cinta yang ada di dalam makanan itu, akhirnya masuk ke dalam badan, orang yang tak perlu. Orang yang dirasakannya telah mencuri sesuatu yang besar dari hidupnya. Orang yang akan Fatimah pertahankan walau apa sekalipun yang dia lakukan. Orang yang akan Fatimah tegakkan kebenarannya. Orang yang buat aku jadi makin bersalah, dan orang yang buat aku makin tak faham dengan hidup aku. Orang yang buat aku selalu salah faham akan situasi sebenar.


Jadi, Dee diam. Di dalam bar, di pagi Khamis. Pagi yang sepatutnya, dia akan rasa sedikit bebas dari hari yang lain. Hari ini, dia tidak bebas. Sebab itu, dia ada di dalam bar. Dia paksa tuan bar untuk buka kedai.


Tapi, aku faham. Kalau bukan aku, dan tuan bar ini, siapa lagi yang dia ada?


Dee Jr. esok, kau tak perlu cuba untuk apa sekalipun. Kau cuma perlu jadi si bodoh. Jadi diri kau yang sebenar, dan tidur seperti kau tak pernah pedulikan apa-apa, Dee.


Aku kasihan pada dia. Tapi, di pagi Khamis yang jahanam ni, aku tak tahu apa yang boleh aku bantu. 


Untuk sekali, maafkan aku Dee. Aku faham apa yang kau rasa, tapi aku cuma mampu duduk di sebelah kau.